Notaris Kool: T: 030-6916234 E: info@notariskool.nl

Single Blog Title

This is a single blog caption
31
mrt

Hypotheekrente

Hypotheekrenteaftrek voor “nieuwe eigen woning leningen”

Met ingang van 1 januari 2013 gelden nieuwe regels voor de renteaftrek van de eigenwoningschuld. U mag voor nieuwe (hypothecaire) leningen alleen rente aftrekken als u de lening maandelijks aflost. U moet de lening aflossen in maximaal 360 maanden (30 jaar). Bij het einde van een kalenderjaar moet daadwerkelijk voldoende afgelost zijn op de lening.

Voor leningen afgesloten voor 1 januari 2013 geldt deze eis niet. Ook voor het oversluiten van een (hypothecaire) lening van voor 1 januari 2013 geldt de nieuwe regeling niet, mits het bedrag van de lening gelijk blijft. Indien u extra geld leent, dan gelden voor het bijgeleende bedrag de nieuwe regels.

Als u de lening bij een reguliere bank of financiële instelling afsluit dan geven zij, op grond van de wet, de gegevens over deze lening door aan de Belastingdienst. Wanneer u echter geld leent van een familielid, een eigen B.V. of een buitenlandse bank, dan moet u zelf een aantal gegevens doorgeven aan de Belastingdienst.

Doet u dat niet op tijd, dan verhuist de lening naar Box III en bestaat er voor dat jaar geen recht op hypotheekrente aftrek voor de eigen woning. Zodra u wel aan de informatieplicht voldoet, gaat de lening terug naar Box I en is wel aftrek van de hypotheekrentemogelijk.

Welke gegevens moet u aan de Belastingdienst doorgegeven?

a.    de datum van het aangaan van de lening;

b.    het bedrag van de lening en de contractueel vastgelegde looptijd in maanden;

c.    het rentepercentage en de contractueel vastgelegde manier waarop wordt afgelost (annuïtair of lineair).

d.    als u leent van een familielid of andere natuurlijke persoon:

–      diens naam, adres en woonplaatsgegevens;

–      diens Burgerservicenummer (BSN);

als u leent van een rechtspersoon (meestal een BV)

–      naam, adres en woonplaatsgegevens van de BV;

–      het Kamer van Koophandel nummer van de BV; RSIN nummer (deze gegevens staan vermeld op het Kamer van Koophandel uittreksel van BV).

Hoe en wanneer geeft u deze gegevens door aan de Belastingdienst?
U dient gebruik te maken van het formulier van de Belastingdienst: “Opgaaf lening eigen woning” (www.belastingdienst.nl).

De gegevens dienen uiterlijk te worden doorgegeven:

1.    Op het moment dat de aangifte over het afgelopen jaar wordt ingediend.

2.    Als de aangifte over het afgelopen jaar niet voor 31 december van het daaropvolgende kalenderjaar wordt ingediend, voor 31 december van het daaropvolgende jaar.

Wijzigingen (bijvoorbeeld in het rentetarief) dient u binnen 1 maand na afloop van het kalenderjaar waarin een wijziging van bovenstaande gegevens heeft plaatsgevonden door te geven aan de Belastingdienst.

Leave a Reply

You are donating to : Greennature Foundation

How much would you like to donate?
$10 $20 $30
Would you like to make regular donations? I would like to make donation(s)
How many times would you like this to recur? (including this payment) *
Name *
Last Name *
Email *
Phone
Address
Additional Note
paypalstripe
Loading...